“Hoe vaak sta je stil bij mij, Dirk?”
Veel van mijn zakelijke klanten ‘zitten veel in hun hoofd’, denkers. Dat zorgt ervoor dat ze hun gevoel (in hart en buik) minder benutten. Ik stel ze daarom de vraag “ben je [...]
Andere perspectieven
Prikkelend
Nuchter
Pragmatisch
Elke 8 weken nieuwe inzichten,
visies en tips & tricks
Veel van mijn zakelijke klanten ‘zitten veel in hun hoofd’, denkers. Dat zorgt ervoor dat ze hun gevoel (in hart en buik) minder benutten. Ik stel ze daarom de vraag “ben je [...]
“Dirk, kan ik even met je praten? Ik ben wat onzeker en onrustig over mijn finale …” Ze komt uit Oekraïne, ex-rugbyinternational en sinds 3 jaar rugby referee. Ze is goed en snapt het spelletje. [...]
Vorig jaar schreef ik een blog over waarom juist zelfinzicht de basis is voor effectief leiderschap (lees: een cruciale voorwaarde). De kern van die blog in 2 zinnen: Je moet eerst jezelf kunnen [...]
Waarom professionals niet genoeg hebben aan mentale fitness. Lichaam vóór geest …? “mens sana in corpore sano” (een gezonde geest in een gezond lichaam) is voor jou ook een open deur? Als [...]
Hoe vergaat het een facilitator die zijn debuut maakt in de workshop SelfMastery? Vorige maand was ik co-facilitator in de workshop SelfMastery, samen met Rudi Viljoen. Deze workshop heeft als [...]
Persoonlijk leiderschap. Ik vind het maar een lastig begrip. Ik krijg er ook wat kriebels van, een ‘persoonlijke aarzeling’ dus. Of dat nu in het ‘persoonlijke’ zit of in het ‘leiden’ [...]
Drie lessen voor uw klantcontact. De eerste ontmoeting met uw levenspartner/echtgenoot, weet u die nog? Leidde dat direct tot een gang naar de notaris voor de huwelijkse voorwaarden? Nee, toch? U [...]
Het eerste kwartaal is afgerond. Tijd voor een terugblik: hoe is het u vergaan? Tevreden? Waar meet u dat aan af ……?
In tijden van stagnatie ontstaat al heel snel de roep om meer actie op business development: “we moeten meer klanten werven, actiever zijn in onze netwerken”. Soms wordt dit gevolgd [...]
Kent u dat? Op uw bureau vindt u een Post-it met onbekende naam en telefoonnummer: of u meneer of mevrouw XYZ kunt terugbellen vanwege een korte vraag. Kent u dat? Hier 4 tips voor als een nieuwe [...]
“Ze moeten het je gunnen …” Dit zeggen heel veel dienstverleners met complexe producten en diensten als ze vertellen over hun verkoopinspanningen. De zogenaamde gunfactor. Het [...]
In uw organisatie zijn de mensen de kern van de dienstverlening. De werkwijze die ze daarbij volgen heeft een zeer sterke invloed op de kwaliteit van dienstverlening. Daardoor komen uw [...]
Al uw cliënten zijn gelijkelijk belangrijk, toch? Maar sommige klanten zijn meer gelijk. Uw klanten zijn u (bijna) allemaal even lief. Ze brengen omzet, soms ook plezierige contacten en soms een [...]
Verkopers en account managers staan in hoger aanzien omdat ze nieuwe klanten en opdrachten binnen brengen. Hunters. Daartegenover staan de farmers. Zij die klanten behouden. Eigenlijk zijn [...]
Seminars als acquisitie-instrument lijken meer en meer op hun retour: er zijn er teveel, ze vertellen hetzelfde verhaal, ze zijn te inhoudelijk getint. Dat kan anders, bewijzen een aantal [...]
Over uurtarieven, AFA’s en toegevoegde waarde. Witte boorden professionals (advocaten, consultants, notarissen, accountants) heeft te maken met kritischer klanten. Vooral in competitieve [...]
“Het is zó druk, Dirk, kunnen we de salesplanning voor 2017 niet even vooruitschuiven…?” Een typisch geval van ‘achterover leunen of versnellen?’ Deze vraag komt [...]
Meer money-in-the-bank door slimmer declareren, factureren en incasseren. Vele professionals worstelen met de verschillen tussen gepubliceerde, gefactureerde en gerealiseerde tarieven. Ze komen [...]
Druk op tarieven, ook last van? En, de oplossing al gevonden om eronder uit te komen? Die oplossing ligt in ieder geval NIET in het verder tariefsverlaging of creatieve vormen van kortingen [...]
Om meer business te genereren is het ‘meer verkopen’ voor veel bestuurders van professionals het eerste aandachtspunt. Gek genoeg hebben veel van hun klanten een gezonde hekel aan [...]
Waarom professionals breder moeten kijken, denken & praten dan alleen hun (inhoudelijke) kant van zaken. Het is niet de eerste beroepsgroep die een keer een onbewaakt vergeet dat er meer in [...]
Afgelopen zaterdag stond in het FD een reconstructie over de ‘redding’ van V&D. Diverse betrokkenen worden bij naam genoemd. Allen voorzien van hun bedrijfsnaam. Zo niet de [...]
In competitive markten is het creëren van onderscheid een waardevolle bijdrage aan het commerciële proces van kiezen en gekozen worden. Andere bedrijfstakken zijn daar heel ver in en daar is dus [...]
5 Tips om uw respons te vergroten (en die u vandaag al kunt inzetten). Veel organisatoren kampen met aanmeldingspercentages van 10-20%. Ze gooien het net zo breed mogelijk uit in de hoop dat een [...]