Over uurtarieven, AFA’s en toegevoegde waarde.
Witte boorden professionals (advocaten, consultants, notarissen, accountants) heeft te maken met kritischer klanten. Vooral in competitieve markten en in economisch minder tijden groeit de druk op hun tarieven: Wat is het verhaal achter dat uurtarief? Wat is de rationale achter al die gedeclareerde uren?
De antwoorden zijn vaak onvolledig, niet-transparant of geheel waardeloos. Dat knaagt aan de tevredenheid van die klanten en als de wal het schip niet keert, zal die tevredenheid snel naar nul dalen.
De oplossing? Nou in ieder geval niet het verder verlagen van tarieven. Ook niet het soepeler omgaan met verzoeken (lees: eisen) om kortingen op facturen.
Verbetering moet gevonden worden in een prijsbeleid 2.0: focus op toegevoegde waarde.
Al eerder schreven we een blog over pricing. Bovendien organiseerden we een ronde tafel gesprek waarin 8 tips voor verbetering van declareren, factureren en incasseren. In de meest recente editie van Legal Business World schreven we een artikel over hoe met klanten te praten over toegevoegde waarde, zonder uw tarief te grabbel te gooien. Dat is wat we noemen Prijsbeleid 2.0: focus op toegevoegde waarde
Het artikel leest u HIER online of als PDF-versie.
Wilt u sparren over hoe u uw uurtarief anders kunt inzetten?
Of over de beste aanpak voor uw praktijk?
Voor een eerste kennismaking (kosteloos, als u dat wilt) belt of mailt u ons.